Thursday 9 November 2017

Cara-cara Tingkatkan Sistem Imun Badan

APA ITU SISTEM IMUN ?

Merujuk kepada wikipedia, Sistem Imun adalah satu sistem struktur dan proses biologi dalam sesuatu organisma yang melindungkan organisma melawan penyakit

Sistem Imun juga boleh dipanggil Sistem Kekebalan Tubuh. Jika sistem imun badan lemah, maka mudahlah segala penyakit berjangkit nak datang hinggap... Oh nooo...!


Image result for sistem imun lemah



APA YANG BOLEH MENYEBABKAN SISTEM IMUN MENJADI LEMAH?


Sejak dilahirkan lagi, sistem imun memang telah lemah. Mengapa terjadi begini, mungkin disebabkan kekurangan nutrisi yang diterima sejak dalam perut ibu lagi. Itulah pentingnya ibu-ibu membekalkan nutrisi secukupnya kepada bayi di dalam kandungan. Jangan pandang ringan tentang benda ni tau...


Kurang bersenam. Bersenam merupakan antara komponen utama untuk memiliki tubuh badan yang sihat. Kekerapan melakukan senaman seminggu sekali boleh memperbaiki sel-sel badan yang telah rosak serta mempertingkatkan daya tahan tubuh agar tidak mudah dijangkiti penyakit.


Terlebih bersenam. Haaaaa.... Walaupun bersenam tu baik untuk kesihatan, tapi please take note yang senaman yang berlebih-lebihan juga bahaya. Terlalu kerap bersenam akan menyebabkan pembakaran oksigen di dalam badan. Pembakaran oksigen yang berlebihan boleh menurunkan tahap sistem imun tubuh seseorang.. Jaga-jaga ya...


Rehat dan tidur yang tidak cukup juga boleh menurunkan tahap sistem imun. Biasakan diri untuk mendapat rehat dan tidur sekitar 5-6 jam sehari (sekurang-kurangnya). Tapi jangan terlebih tidur pulak, kang naik pulak badan tu, dan badan pun sentiasa longlai tak bermaya.


Menghirup udara yang tercemar pun boleh mengakibatkan sistem imun kita merudum. 



Tidak atau jarang-jarang mengamalkan pemakanan seimbang. Hindari junk food, minuman berkafein dan beralkohol.


Mengamalkan diet yang terlampau ketat. Sehingga menyebabkan tidak cukup nutrisi. Badan kita memerlukan semua zat-zat. Jangan la pula suka-suka menyekat zat yang tubuh badan kita ni perlu. Hadkan, takpe tapi jangan sampai sekat terus kemasukan sekian-sekian zat ke dalam diet kita seharian.


Tau tak stress yang melampau pun boleh mendatangkan penyakit. Seseorang yang sedang mengalami stress dan kurang bijak menanganinya adalah lebih cenderung untuk sakit. Hal ini disebabkan oleh pengaruh mood yang buruk seperti hilang selera makan, kurang tidur lalu menyebabkan produksi antibodi di dalam tubuh. 



BAGAIMANA NAK MENINGKATKAN SISTEM IMUN?



Image result for orang kuat animasi



Jauhi tabiat merokok sebab merokok menyebabkan penambahan radikal bebas. Radikal bebas ni la penyebab pelbagai punca penyakit dan antara punca utama yang menyebabkan sistem imun badan lemah.


Makan makanan yang tinggi dengan serat. Lebihkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran.


Kekalkan berat badan yang ideal dengan ketinggian sendiri. Jangan terlampau ringan dan jangan terlampau berat. Pastikan BMI berada dalam zon selamat.



Amalkan senaman yang teratur. Cuba amalkan 3x seminggu.
      
Bijak menangani stress. Mengawal tekanan darah akan membantu mempertingkatkan sistem imun.


Pastikan mendapat rehat dan tidur yang mencukupi setiap hari. Jangan over-worked!




Jadikan amalan memakan supplement/ vitamin sebagai rutin harian.


A. VITAMIN C

Image result for vitamin c shaklee

Secara umum mesti dah tau kan kepentingan dan keberkesanan Vitamin C dalam meningkatkan sistem imun tubuh badan kita. Sedangkan sejak dari sekolah rendah lagi, kita disuruh makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran demi nak mendapatkan khasiat Vitamin C. Jadi, sekiranya korang tergolong dalam golongan yang kurang makan buah dan sayur, nak senang n selamat, makan je Vitamin C Shaklee... sebotol pun ada 180biji... Cukup berbaloi..


B. VITALEA a.k.a Multivitamin
Image result for vitalea shaklee



C. GARLIC COMPLEX

Image result for garlic complex


Moga-moga perkongsian saya kali ini memberi manfaat kepada anda yang sudi membacanya... JOM JAGA KESIHATAN DEMI ORANG TERSAYANG...!



+Balqisy Baklee a.k.a MakBreeKael
012.654.4373

0 comments:

Post a Comment