Friday 5 July 2019

MealShakes melegakan Sembelit di Kalangan Kanak-kanak



Satu hari, anak saya yang nombor dua (lelaki, 6tahun -  ketika entry ini ditulis) mengadu sakit perut...... Bila suruh dia ke toilet, yes dia membuang... tapi nampak serius sakit perutnya kali ni sebab sampai muntah. Bawak pergi ke Poliklinik Komuniti Aulong (dulunya dikenali sebagai Klinik 1Malaysia). Diberi ubat angin n paracetemol sebab ada temperature sikit.

Bila esoknya dia muntah lagi, dan masih mengadu sakit perut, saya decide bawak dia ke Unit Kecemasan Hospital Taiping. Sebab tak berapa cemas, jadinya Penolong Pegawai Perubatan di triage assign anak saya ke Green Zone yakni bukan kes-kes kecemasan lah... 

Bila masuk bilik doktor, saya pun cerita la masalah anak saya, dia ada mengadu sakit perut, muntah blablablablaaaaa.... Nasib baik la doktor ni melayan baik pesakitnya dan disuruh Kael (nama panggilan anak saya) baring dan nak check perut. Sambil-sambil tu doktor ada tanya saya, dia ada sembelit tak.. Saya jawab dah lama dah dia tak sembelit. Dan sekarang memang boleh dikatakan hari-hari dia 'melakukan urusannya'. Tapi doktor tu kata, "Ooooo tapi pernah ada laaaa...".(Tak syak apa lagi masa ni...) Dedulu masa Kael umur 2 3 tahun memang kerap sembelit, dan saya bagi MealShakes, Alhamdulillah dengan kuasa Allah, dah takde menangis meronta-ronta masa nak membuang...

Ok, sambung balik.... Ditekan-tekan perut Kael di setiap ruang yang ada. Kejap tepi, kejap bawah, kejap tengah, seluruh perut lah ceritanya... End up, doktor suruh buat xray. Nak tengok dengan lebih detail katanya. Doktor ada bagitau jugak, nak kata appendix macam tak sebab tempat yang sepatutnya sakit kalau appendix puncanya Kael kata tak sakit. Mak LEGAAAA.... So punca doktor suruh xray sebab nak konfemkan betul ke tak sembelit.

Lepas buat xray, doktor terus panggil n tunjuk kat saya dalam perut kael penuh naj*s... Itu yang buat dia komplen sakit perut. Agaknya everytime dia membuang, dia xbuang habis ke, xtau lah.. Dah 6 tahun kan, takdelah maknya tunggu je dia dalam toilet tengok dia buat urusan.... Tapi yang saya pasti, dah takde la dia nangis-nangis macam dulu masa nak membuang.... So saya ingat dah takde kesusahan dalam membuang air besar, dah takde lah sembelitnya... Rupanya kalau tak buang habis dan naj*s terkumpul dalam usus pun boleh dipanggil sembelit.

Doktor bagi ubat untuk bagi ber*k, LACTULOSE (makan sehari sekali waktu malam) dan ubat cecair yang masuk ikut punggung tu. Tapi ssshhhh.... balik tu saya tak bagi ubat tu dulu... Saya nak try guna Mealshakes Shaklee. Macam biasa, saya akan masukkan dalam sesudu dua dalam susunya. Dia minum, dan alhamdulillah malam tu Kael terus ber*k banyak.... Lega mak rasa.....

Esoknya saya bagi jugaklah ubat yang doktor kecemasan bagi tu... Tapi ubat masuk ikut punggung tu memang saya tak bagi sebab pernah ada sorang pharmacist bagitau saya sebenarnya cecair tu tak berapa bagus sebab dia hanya mengembangkan saluran di bawah sahaja (untuk keluarkan naj*s) tapi hakikatnya di usus yang penuh naj*s tu tak diberi rawatan... n penggunaan yang kerap, mmg x elok.... kata dia lah... saya cuma ulang siar je apa dia kata... 😅 




Image result for UBAT SEMBELIT
contoh ubat yang masuk ikut punggung tu


ni lah rupa paras Meal Shakes tu... comey daakkk
setong ni 544g. Saya pakai cuma sesudu dua dalam sehari, boleh tahan lamaaaaaaa....

Moral of the story, senantiasa bekalkan MealShakes kepada anak-anak sedari mereka berumur setahun lagi... Bawah umur setahun, sembelit macammana pun JANGAN BAGI MEALSHAKES yaaaa....

Jangan malu jangan segan kalau nak tanya apa-apa tentang produk Shaklee dengan saya. Insyaa Allah saya memang akan berkongsi pengalaman sendiri dan keluarga dengan mana-mana produk Shaklee..


#taksungguhtakkata





::Balqisy Baklee a.k.a makBreeKael:: 

::pengguna tegar Shaklee sejak 2013::

0 comments:

Post a Comment